Bli eksamens/tentamensklar med et intensivforløp Book en mentor

Ofte stilte spørsmål


Få svar på spørsmålene andre foreldre ofte stiller oss!

Få svar på spørsmålene andre foreldre ofte stiller oss!

Hva er en mentor hos MentorNorge?

Våre mentorer er unge toppstudenter på et høyt faglig nivå, som har pedagogiske evner og lyst til å lære bort. Mentorene er over 16 år og går typisk på universitet, høyskole eller videregående skole. Vi tester mentorene både faglig og pedagogisk. Det er nemlig én ting å være god i faget, men det er også viktig å kunne formidle kunnskapen sin. Mentorene gjennomgår dessuten løpende workshops i læringsstiler, formidlingsteknikk og andre relevante ferdigheter. Slik sikrer vi at de er godt rustet til å skreddersy undervisningen til hver enkelt elev.

Hvordan kommer man i gang?

Først snakker du med en fagveileder, som på bakgrunn av deres telefonsamtale utarbeider en behovsanalyse. Med denne behovsanalysen som basis finner fagveilederen en passende mentor ut ifra blant annet geografi, faglig ekspertise og personlighet.

Før selve undervisningsforløpet går i gang, får dere en gratis kartleggingstime, der dere møter mentoren vi har funnet til dere. Her har dere muligheten til å se an kjemien og avstemme forventninger - slik forsikrer vi oss om at forutsetningene ligger til rette for et godt forløp. Deretter vil mentoren skreddersy et forløp til akkurat deres sønn eller datter. Undervisningen finner så sted én gang i uken, og hver økt varer i to timer. Et forløp er på enten 24, 48, 72, 96 eller 120 timer, avhengig av deres behov.

Kan dere hjelpe i alle fag?

Ja, vi hjelper til med alle fag og emner. Vi har nemlig et stort utvalg av faglig og pedagogisk dyktige mentorer i hele landet.

Min sønn/datter har en diagnose. Kan dere hjelpe oss?

Vi bistår dere gjerne! Våre mentorer er ikke spesialister på ulike diagnoser, men har mange gode erfaringer med å motivere og skape lærelyst ved å skreddersy forløpet med utgangspunkt i deres behov og utfordringer.

Hva får man for pengene?

Prisen inkluderer en tilknyttet mentor som underviser hjemme hos familien, samt mentorens transporttid fra sitt hjem til familiens, oppad begrenset til 15 minutter med offentlig transport. For et transporttillegg, kan transporttiden utvides. Dessuten får dere tilgang til vår portal, MentorOnline, der dere kan følge med på forløpet. Er dere ikke tilfreds med mentoren deres, er det bare å ta kontakt, så finner vi en ny mentor til dere. Når forløpet starter, utarbeider fagveilederen deres en personlig og skreddersydd behovsanalyse. Behovsanalysen tar utgangspunkt i elevens faglige utfordringer, personlighet, motivasjon og mål. Med behovsanalysen følger en anbefaling for forløpet, og hvordan vi sammen kan skape lærelyst.

Hva er en kartleggingstime?

Første møte mellom familie og mentor gjennomføres som en innledende, gratis kartleggingstime. Formålet med denne er at familien, i samarbeid med mentor, skal avklare forventninger til forløpet - og få snakket om praktiske forhold, elevens læringsstil og faglige utfordringer. Det er også viktig at eleven selv kjenner etter at kjemien med mentoren er god. Når kartleggingstimen er avholdt kontakter fagveilederen familien igjen for å evaluere. Hvis familien er usikker på om mentoren er den rette for barnet, er det mulighet for å ta opp dette med fagveilederen. Veilederen vil da hjelpe familien med å vurdere om vi skal finne en ny mentor.

Etter en vellykket kartleggingstime, setter vi opp en timepakke, og deretter går undervisningsforløpet i gang.

Hvordan fungerer timepakkene?

Vi tilbyr timepakker på 24, 48, 72, 96 og 120 timer. Hver undervisningsøkt varer typisk i 2 timer. Med andre ord er det hhv. 12, 24, 36, 48 og 60 undervisningsøkter i timepakkene. Timeprisen blir mindre jo flere timer man bestiller. Rabatten trer dog først i kraft når man benytter alle timene. Har man for eksempel kjøpt en timepakke på 48 timer, men avbryter etter 25 timer, betaler man den timepris som gjelder for 24 timer. Benytter man alle 48 timer, betaler man timeprisen for 48 timer.

Hvor foregår undervisningen?

I utgangspunktet kommer mentor hjem til familien. Slik kan eleven få hjelp i trygge rammer, uten å måtte flytte på seg. For eldre elever er det også mulig å møte mentor på et bibliotek, studiested eller lignende.

Må man betale hele beløpet på én gang?

Nei, vi tilbyr også en rentefri avdragsordning.

Med avdragsordningen kan du dele betalingen opp i et valgfritt antall måneder, oppad begrenset til timepakkens gyldighetsperiode. Ønsker du f.eks. et forløp på 24 timer, som har en gyldighet på 6 måneder, kan betalingen deles i opp til 6 månedlige avdrag. Du kan selv velge hvor mange måneder du ønsker å dele betalingen i, og betaler et administrasjonsgebyr på kr 39,- per avdrag.

Hvem stiller med materiell til undervisningen?

Mentorene våre kan godt stå for undervisningsmateriell, dersom familien ønsker dette. Forberedelsestiden som brukes på dette, registreres på familiens timepakke, slik at mentor får betalt for tiden. Ellers tar mentoren utgangspunkt i lekser/materiell som eleven arbeider med på skolen.

Hva betyr fornøydgaranti?

MentorNorge tilbyr en fornøydgaranti. Den går ut på at man alltid kan få en ny mentor, uten ekstra kostnad, dersom man ikke er tilfreds med sin nåværende mentor. Våre fagveiledere står alltid klare til å lytte dersom man er i tvil eller har spørsmål til forløpet.

Hvorfor velge leksehjelp?

Leksehjelp gir gode faglige resultater. Mentor gjør det ikke bare morsomt å gjøre lekser, men skaper lærelyst og motivasjon. Leksehjelpen skreddersys til ditt barns personlige læringsstil og behov. Det skaper faglig forståelse og selvtillit for ditt barn. Vi hjelper til i alle fag og på alle alderstrinn.

Har dere leksehjelp på barneskolen?

Vi har leksehjelp på barneskolen/grunnskolen. Elever helt ned i 1. klasse har skreddersydd leksehjelp med en mentor. Vi hjelper til med leseforståelse, skriveteknikker og andre grunnleggende ferdigheter. Våre mentorer har god erfaring med å skreddersy leksehjelp for barn på barneskolen. Det er viktig å tette faglige hull allerede når de oppstår for å legge til rette for videre læring.